بازسازی بازی‌های ویدئویی قدیمی توسط هوش‌مصنوعی

EN
خط ویژه: ۸۳۸۷۰
  • تکنولوژی
  • نجوم و فضا
  • فیزیک
  • فن‌آوری اطلاعات
  • سلامت
  • زمین
  • جانوران و گیاهان
  • انسان
  • زندگی
  • تاریخ
  • خودرو
  • آموزش
  • منابع و مراکز علمی
  • بازسازی بازی‌های ویدئویی قدیمی توسط هوش‌مصنوعی

     
    مجله علمی ایلیاد - امروزه از نام‌های شناخته شده گرفته تا توسعه‌دهندگان مستقل، کمپانی‌های بازی‌های ویدیویی زیادی در سراسر دنیا وجود دارد. حال محققانی از موسسه‌ی تکنولوژی جورجیا توسعه‌دهنده‌ای را خلق کرده‌اند که به در نوع خود اولین است. گروه فنی جورجیا در مقاله‌ای که آنلاین منتشر شده است، نشان دادند که چگونه می‌توان از هوش‌مصنوعی برای ایجاد بازی‌ ویدیویی استفاده کرد. هوش‌مصنوعی ساخته شده توسط این گروه، بازی‌های دو بعدی همچون سوپرماریو و مگا‌مَن را فقط با تماشای این بازی‌ها بازسازی کرده است.

    اگرچه هوش‌مصنوعی جورجیا نسخه‌ای کامل از بازی را بازسازی نکرده است، اما نشان می‌دهد که هوش‌مصنوعی می‌تواند اساس بازی پشت این بازی‌های قدیمی را یاد بگیرد. توانایی بازسازی بازی و نه فقط یادگیری بازی کردن با آن، وجه تمایز این هوش‌مصنوعی از هوش‌مصنوعی‌های دیگر مانند دیپ‌مایند آلفا گو که برای بازی‌ با اتاری و استار کرفت ۲ استفاده می‌شود و ربات‌های Dota است.

    قطعاً محدودیت‌هایی وجود دارد و هوش‌مصنوعی ساخته شده در موسسه‌ی تکنولوژی جورجیا نیز همه چیز را از پایه یاد نگرفت. این هوش‌مصنوعی مجهز به دیکشنری تصویریِ ویژه‌ای از تمام راهنماهای داخل بازی و مجموعه‌ای از اصول پایه‌ای همچون محل و سرعت اجسام به‌منظور تحلیل آن‌چه مشاهده می‌کرد، بود. محققان می‌گویند: «در این کار ما از رهیافتی جدید برای یادگیری مدل شبیه‌سازی روبه‌جلو با جست‌وجویی ساده در پیکسل‌های ورودی استفاده کردیم.»

    به زبان ساده‌تر، هوش‌مصنوعی ساخته شده به دست این گروه با نگاه کردن به هزاران فریم و پیکسل و بررسی تغییرات فریم‌ها و پیکسل‌ها به‌منظور پی بردن به ارتباط علت و معلولی توانست بازی را بازسازی کند. به این ترتیب، این هوش‌مصنوعی توانست قوانین ساده‌تری بسازد و با کمک آن اساس بازی را شبیه‌سازی کند و بازی را بازسازی کند.

    «متیو گزدیل»، نویسنده‌ی ارشد می‌گوید: «برای هر فریم ویدیو تجزیه‌کننده‌ای داریم که با فریم‌ها پیش می‌رود و حقایق را جمع‌آوری می‌کند. برای مثال، حالتی که ماریو در آن قرار دارد یا سرعتی که دارد؛ مثلاً حالتی را تصور کنید که ماریو در فریمی بالای گومبا (قارچ‌هایی در این بازی هستند که ماریو  بر روی آن‌ها پا می‌گذارد.) قرار دارد و در فریم بعدی گومبا دیگر وجود ندارد. بر این اساس هوش‌مصنوعی این قانون را می‌سازد که وقتی ماریو بالای یک گومبا قرار دارد و سرعت آن منفی است، گومبا ناپدید می‌شود.»

    برای کسانی که با این بازی آشنایی ندارند گومبا قارچ‌هایی در این بازی هستند که ماریو  بر روی آن‌ها پا می‌گذارد. اگرچه در بهترین حالت هنوز نتایج کمی اشکال دارند، اما مکانیزم استفاده شده توسط گروه فنی جورجیا کاربردهای واقعاً مفیدی در دنیای واقعی دارند. بر اساس گفته‌های محققان؛ عامل‌های هوشمند نیاز دارند تا در مورد محیط خود پیش‌بینی کنند.

    به‌عنوان مثال، از این هوش‌مصنوعی می‌توان در سیستم‌های خودکار استفاده شده در تکنولوژی وسایل نقلیه‌ی رانندگی استفاده کرد. مهم‌تر از آن می‌توان در ساخت هوش‌مصنوعی که همچون انسان محیط را درک می‌کند، از آن بهره برد. البته واضح است ساخت چنین چیزی نیازمند زمان و کار است، اما شاید بازسازی بازی‌های دو بعدی، گامی کوچک اما در جهت درست است.
     
    نوشته: دام گالئون
    ترجمه: معصومه رحیمی - مجله علمی ایلیاد
    منبع: sciencealert.com
    مطالب پیشنهادی
    مشاوره رایگان اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی از دانشگاه های استرالیا،آمریکا،کانادا،انگلستان ، نیوزیلند و مالزی
    در صورتی که مایلید شرایط شما جهت ادامه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور، توسط مشاورین باتجربه و متخصص موسسه «ایلیاد بین‌الملل» ارزشیابی گردد، فرم مشاوره زیر را تکمیل نمایید. پس از دریافت اطلاعات، حداکثر طی دو روز کاری با شما تماس خواهیم گرفت. قابل توجه است که موسسه ایلیاد بین‌الملل دارای مجوز اعزام دانشجو از وزارت علوم ایران می‌باشند.