دوره‌های فنی و حرفه‌ای در استرالیا
خدمات رایگان اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی از تمامی دانشگاه های استرالیا

دوره‌های فنی و حرفه‌ای در استرالیا

دوره های فنی و حرفه ای در استرالیا
دوره های فنی و حرفه ای در استرالیا

آموزش های فنی و حرفه ای در استرالیا

TAFE (Technical & Further Education)

 

دوره های دانشگاهی TAFE به نوعی معادل دوره های فنی و حرفه ای در ایران می باشند. با این تفاوت که دانش آموزان در کشور ما می توانند دوره دبیرستان خود را در مدارس فنی و حرفه ای بگذرانند، اما در استرالیا پس از سن ۱۸ سالگی و پایان دوره دبیرستان وارد کالج هایی می شوند که ارائه دهنده دوره های مختلف و متنوع فنی و حرفه ای  می باشند. در استرالیا، دوره های فنی و حرفه ای طیف وسیعی از رشته ها را در بر گرفته و از استانداردهای خاص سیستم آموزشی استرالیا پیروی می نمایند.

واضح و مبرهن است که دوره های فنی و حرفه ای بیشتر بر آموزش های عملی متمرکز هستند. این دوره ها به طور معمول کوتاه بوده و در مدت زمان ۲ سال به اتمام می رشند. پس از اتمام دوره های فنی و حرفه ای، به دانش آموختگان مدارکی چون دیپلم (Diploma) و گواهینامه پایان دوره (Certificate) ارائه شده که با در اختیار داشتن این مدارک ورود به بازار کار به سهولت امکان پذیر خواهد بود.

 

مدارک دوره های فنی و حرفه ای

سلسله مراتب مدارک فنی و حرفه ای به شرح زیر می باشد:

  • Certificate II-IV
  • Diploma
  • Advanced Diploma & Associate Degrees

دوره های دانشگاهی TAFE در استرالیا
دوره های دانشگاهی TAFE در استرالیا

مدارک (Certificate II) بیشتر شامل مباحث اولیه دوره های فنی و حرفه ای می باشند و مدارک (Certificate III-IV) به دوره های تخصصی تر اختصاص می یابند. مدارک (Certificate II) معادل ترم اول و گاهی نیز ترم اول و دوم مقاطع کارشناسی در مراکز آموزش عالی می باشند. دانش آموختگان می توانند پس از اتمام این دوره ها وارد ترم دوم و یا سوم مقطع کارشناسی دانشگاه مورد نظر خود شوند که امری عادی در میان دانش آموختگان دوره های فنی و حرفه ای  می باشد.

دوره های دیپلم (Diploma) و دیپلم پیشرفته (Advanced Diploma) پس از ۳ دوره قبلی بوده و به ترتیب معادل سال های اول و دوم مقطع کارشناسی در مراکز آموزش عالی می باشند. ورود به مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها پس از گذراندن این دوره ها برای دانش آموختگان امکان پذیر می باشد. دوره های دیپلم و دیپلم پیشرفته بیشتر شامل دروس عملی بوده در حالی که دوره های کاردانی (Associate Degree) بیشتر شامل دروس علمی می باشند.

لازم به ذکر  است که در استرالیا، تعداد قابل ملاحظه ای از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی علاوه بر دوره های آموزشی خود، دوره های فنی و حرفه ای را نیز ارائه می دهند که از آن جمله می توان به دانشگاه دیکین، دانشگاه فناوری سوئین برن، دانشگاه چارلز استارت و ... اشاره نمود.

دوره های آموزشی فنی و حرفه ای در استرالیا
دوره های آموزشی فنی و حرفه ای در استرالیا

به طور کلی دوره های آموزشی فنی و حرفه ای شامل عناوین زیر می باشند:

  • صنعت گردشگری
  • مهندسی و ساخت
  • هنرهای تجسمی
  • برنامه نویسی کامپیوتر
  • خدمات اجتماعی
  • آرایشگری و طراحی لباس
  • و غیره

شما می توانید با مراجعه به صفحه انتخاب رشته و انتخاب گزینه فنی و حرفه ای (TAFE)، کلیه رشته های ارائه شده در این دوره ها را مشاهده نمایید. فهرست کامل مراکز فنی و حرفه ای ایالت های استرالیا را در اینجا بیابید.

 

 

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با دفاتر ما تماس حاصل نمایید

 

در صورتی که مایل به دریافت مشاوره‌ی رایگان هستید، اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کرده و منتظر تماس مشاور تحصیلی باشید. در صورت تمایل، می‌توانید فرم کاملتر مشاوره را اینجا تکمیل نمایید.
آخرین بروز رسانی: ۱۶ دی ۱۳۹۷
ویراستار: آقای علی عمانی